ForsideNyhederAI-drevne computere - hvad er egentlig formålet med dem?Tilbage til oversigten
Publiceret:

AI-drevne computere - hvad er egentlig formålet med dem?

Dyk ned i vores seneste artikel og udforsk den voksende trend med AI-drevne computere! Vi stiller spørgsmålet: Hvad indebærer det egentlig, når en pc er udstyret med kunstig intelligens? Få svaret her, når vi kaster lys over denne spændende udvikling!

FLC holder skarpt øje med alt vedrørende AI, men vi forsøger også at være kritiske overfor den nye teknologi. Det er nemt at blive fanget af alt hypen omkring AI, men vi er i FLC mest spændt på at se, hvad der reelt set ender med at fungere, når støvet har lagt sig. AI bliver en stor del af vores fremtid, men vi skal være særligt opmærksomme på, hvor og hvordan man bruger det for maksimal gevinst.

Alle taler om AI, men hvad betyder det, når en computer har kunstig intelligens? Lad os kigge nærmere på det.

Det virker som om, at AI-hypen er overalt, og elektronikproducenterne konkurrerer om at vise, hvor meget kunstig intelligens deres produkter er udstyret med.

Samsung praler af deres nyeste smartphones som "starten på en ny æra for mobil AI", Google tilføjer løbende AI-funktioner til deres mobiler, og selv Amazon Alexa begynder langsomt at indføre generativ AI i deres hjemmeenheder.

Men det er ikke kun mobilen, der får opmærksomhed. For nylig afslørede flere pc-producenter deres første "AI-computer" modeller.

HP står for den største samling, med deres lancering af den omfattende G11-kollektion af Elitebooks, hvilket er dækket I en artikel af Computerworld.

Men hvad er en AI-computer egentlig?

Det er ikke klart defineret, hvad en AI-computer skal kunne for at blive betragtet som en særlig AI-optimeret maskine.

Tidligere på året opstillede analysefirmaet Trendforce tre kriterier som grundlæggende krav til, hvad en AI-computer skal kunne:

1. En Neural Processing Unit (NPU) - computere med dedikerede NPU-chips, der kan udføre tensor-regneoperationer meget hurtigere og mere effektivt end     traditionelle processorer. Både Intel's 'Core Ultra' og AMD's Ryzen 8000-serie er udstyret med disse særlige chips.
  2. Mindst 16 gigabyte hukommelse - AI-regneoperationer kræver en masse hukommelse, så 16 gigabyte RAM betragtes som et minimum.
  3. En dedikeret 'CoPilot'-knap - Microsoft arbejder på at integrere AI-assistenten Copilot i Windows-universet, så den kan tilgås med et enkelt tryk.

HP afslørede på Amplify-messen ikke mindre end 21 nye AI-computere, der spænder over virksomhedsrettede maskiner i form af Elitebook, Elitex360, Elite SFF, Probook og Z-book-serierne.

Mens størstedelen af tensor-regneoperationer i øjeblikket foregår i skyen, når tjenester som ChatGPT og Microsoft Copilot genererer svar, kan meget af dette også køres lokalt, påpegede Intels administrerende direktør, Pat Gelsinger, før lanceringen:

"I dag foregår 60 procent af alt regnearbejde i skyen, men 80 procent af al data befinder sig ikke i skyen. Over 80 procent af al data bliver ikke anvendt. Hvordan frigiver vi al den data til fremtidige anvendelser? Vores strategi er at indbygge AI i alle vores produkter." - Alex Cho

Hvad der udgør en AI-computer er også tilbøjeligt til at ændre sig over tid, forklarer Alex Cho, præsident for personlige enheder hos HP, til Computerworld.

"De maskiner, vi ser i dag, udgør det første kapitel af udviklingen," siger han og antyder, at kapitel to og tre snart vil blive åbnet.

Det næste kapitel kan muligvis begynde med lanceringen af Qualcomms kommende 'Elite X'-processor, der ud over at love imponerende NPU-ydelse også har potentiale til at matche Intels og AMD's nuværende laptop-processorer i konventionel ydelse.

En stor fordel ved Elite X ligger i dets ARM-arkitektur, kendt fra mobilverdenen og Apples nyere Mac-enheder. Dette muliggør ekstremt strømeffektive designs, der kan forlænge batterilevetiden.

ARM-processorer har dog haft udfordringer med at køre Windows-styresystemet gnidningsløst de seneste ti år og har ofte haft kompatibilitetsproblemer med det omfattende bagkatalog af Windows-programmer.

Modtag vores nyheder i din indbakke

Vi står altid klar til at levere en ordentlig rådgivning inden for IT. Ønsker du at blive klogere på vores forretningsområder kan du altid læse om vores løsninger her