ForsideNyhederBeskyt jeres backupTilbage til oversigten
Publiceret:

Beskyt jeres backup

Virksomheders backup er i stigende grad målet for hackere, der ønsker at afpresse virksomheder for penge ved at holde deres data og kritiske systemer som gidsel. Vær sikker på, at I ikke bliver ramt!

Hvorfor er jeres backup særligt vigtig?

Jeres backup er ekstremt vigtig for, at I kan gendanne jeres system og data, hvis I skulle være så uheldige, at I bliver ramt af et hackerangreb. Disse angreb kommer i mange former, men ofte bliver virksomheders data holdt som gidsel af ondsindede aktører i et såkaldt ’ransomware’-angreb.

Hackere er dog ganske bevidste om virksomheders muligheder for at genoprette systemerne med deres backup, hvorved de kan undgå at skulle betale løsesummen, som hackerne kræver. Derfor ser vi i stigende grad, at hackere også er begyndt at gå direkte efter virksomheders backup, for at være sikre på at få det, som de ønsker samt for at forhindre genopbygning efter et vellykket angreb.

De handlinger, som hackerne kan foretage med jeres backup, kan indebære: Sletning af kritisk data og sikkerhedskopier, forhindring af gendannelse af data fra jeres backup samt indhentning og videresalg af forretningskritisk data. Dog er der heldigvis foranstaltninger, man kan tage, for at undgå at møde denne skæbne.

Hvad kan I gøre?

Der findes flere metoder og strategier, der kan hjælpe jer med at beskytte jeres backup mod udefrakommende med skadelige hensigter.

1.     Segmenter adgangen til kritiske data og systemer. Ved at lave en hensigtsmæssig opdeling af, hvem der kan tilgå sikkerhedskopier, kritiske værktøjer og systemer samt data, kan I undgå, at hackere får direkte adgang til håndtering af backup og sikkerhedskopier, også selvom visse af jeres konti bliver kompromitteret. Adgangen kan segmenteres ved at oprette forskellige roller i jeres systemer, hvor kun folk, der arbejder direkte med det pågældende felt, har administratoradgang.

2.      Brug avanceret kryptering til at beskytte jeres backups og sikkerhedskopierer. Ved at etablere en moderne krypteringsbeskyttelse af jeres følsomme data vil de indtrængende have væsentligt sværere ved at tilgå og læse jeres sikkerhedskopier, og dermed vil de ikke kunne tage fuld kontrol over jeres system og begrænse jeres adgang til sikkerhedskopierne.

3.      Brug såkaldt off-site lagring til at opbevare jeres sikkerhedskopier og backup. Dette betyder at jeres sikkerhedskopier ikke lagres lokalt på jeres system. Hvis jeres backups kun lagres lokalt, er der større mulighed for, at en hacker vil kunne få adgang til dem, hvis først de har fået adgang til jeres lokale system. Off-site lagring kan f.eks. foretages gennem en troværdig cloud-udbyder med en høj grad af sikkerhed, som I i tilfælde af et sikkerhedsbrud ville kunne kontakte for at få genoprettet jeres system.

4.      Foretag regelmæssige tests og verificering af jeres backups. Vi anbefaler at I mindst en gang i kvartalet foretager kvalitetstests af jeres backups og verificerer, at processen foregår efter hensigten. Dette kan foretages i samarbejde med en ekstern IT-partner, der kan hjælpe jer med at optimere processen og identificere potentielle risikoområder.

Har I spørgsmål, eller er I i tvivl, om jeres backupstrategier optimalt tilpasset til jeres forretningsområde? Kontakt os, så rådgiver vi gerne om jeres specifikke situation.

Modtag vores nyheder i din indbakke

Vi står altid klar til at levere en ordentlig rådgivning inden for IT. Ønsker du at blive klogere på vores forretningsområder kan du altid læse om vores løsninger her